2.4.08

Lyrikk


FARAO PÅ FERIE

I landet Miramarmora
var Farao på ferie
hos farmora og mormora

En morgen klatret mormora
til Farao i furua,
også begynte moroa.

- Hva ler'u a'? sa farmora
- Av mormora, den furia!
- Hvor ser'u a? Sa farmora
- I furua! sa Farao

- Kom ned igjen! sa farmora til mormora i furua.
- Imorra, ja! sa mormora til farmora til Farao

Du ser av vår historie
at det å dra på ferie
i landet Miramarmora
til farmora og mormora den furia i furua,
har Farao hatt moro av!


Jeg liker diktet fordi jeg syne egentlig ikke det har noen spesiell mening, bortsett fra at det finnes rare besteforeldre. Jeg er ikke så veldig flink å tolke, eller lese mellom linjene, derfor valgte jeg dette diktet. Det har en humor over seg, som gjør det er morsomt å lese.

Diktet er tatt ut av "Fra en jeger og hans hund" som er fra 1958. Det er Andrè Bjerke som har skrevet det. Han er en av Norges mest populære etterkrigslyrikere. Han insiterte på å bruke rim og rytme i diktingen sin, dette overfører han også til sine andre skrivesjangere. (artikler og essay). Han har oversatt og gjendiktet mange verker til norsk, blant annet Shakespeare og Goethe. Han har skrevet flere kriminalromaner, met kjent er De Dødes Kjern fra 1942.

Lyrikk er en sjanger hvor man dikter opp en lang og fortellende tekst eller en kort og komprimert. De kan være veldige forskjellige, alt fra fast rim og rytme til frie vers. Men alt faller under sjangeren lyrikk.

2 kommentarer:

LK sa...

Et morsomt dikt som vekker gode minner fra barneskolen...

Hilde sa...

Sunniva=) Jeg synes du har beskrevet dette diktet velding bra, kanskje ikke så veldig detaljert, men helt greit. Jeg sunes dette diktet er ganske morsomt, og som Liv Kristin sa så vekker det minner fra barneskolen, og det er jo koselig:P Jeg synes du er flink jeg. Kanskje du burde starte å blogge litt frivillig, så det kommer flere innlegg her! Lykke til<3