12.3.08

Hvordan bli bedre i nynorsk..?

En lekse til engang for lenge siden..

Nynorsk er noe alle må igjennom, enten de vil eller ikke. Uheldigvis for lærerne har de fleste elever en negativ holdning til nynorsk. Og jeg skal ikke begynne å skrive om possitive og negative sider, fordi jeg finner ingen possitive sider. Muligens er dette fordi mine foreldre har sagt til meg nynorsk er unødvendig, som heller ikke gir meg noen motivasjon. Men det er en annen sak.

Så hvis du er av dem som ønsker gjøre en insats, fordi du ikke vil få dårlig karakter. Det eneste du trenger og gjøre er å følge med i timen, gjøre lekser, og kanskje litt ekstra.

Jeg anbefaler bøker. Da blir du kjent med språket, hvordan ord skrives, hvordan setningene er bygd opp. Les litt forskjellige typer, for da vil du sannsynligvis få med deg mer og fra forskjellige sammenhenger. Hvis du ikke liker å lesekan du finne nynorske programmer på TV. Blant annet nyheter. Da slår man to fluer i en smekk, fordi nyheter er viktig. Hvis du føler at du kan nynorsk ganske bra, så skriv ting på nynorsk, brev til en eller annen grand tante langt vekk, som sikkert blir fra seg av glede over å høre fra deg, eller skriv noe for deg selv, kun som trening.

De kjedelige greiene blir jo å pugge grammatikk, som de aller ferreste gjør, vil jeg tro.

Siden det er så lite som skal til, er det surt å de på karakteren synke, fordi du ikke gadd, eller fordi du måtte se det programmet på tv. (som går i reprise dagen etter). Ta deg sammen! Må man så må man. Jeg er ikke noen spesiell fan av språket, men jeg er ikke fan av dårlige karakterer heller.

Ingen kommentarer: